Výuka
Prevence rizikového chování
PRIMÁRNÍ PREVENCE RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ NA NAŠÍ ŠKOLE
Školní metodik prevence
NÁPLŇ PRÁCE ŠKOLNÍHO METODIKA PREVENCE
vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, novelizace vyhláška č. 116/2011Sb.
Školní metodik prevence vykonává činnosti metodické, koordinační, informační a poradenské. O těchto činnostech vede písemnou dokumentaci.
Metodické a koordinační činnosti
Koordinace tvorby a kontrola realizace preventivního programu školy. Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, sexuálního zneužívání, mezilidské vztahy, poruchy příjmu potravy, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších sociálně patologických jevů. Metodické vedení činnosti učitelů školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů (vyhledávání problémových projevů chování, preventivní práce s třídními kolektivy apod.).
1) Koordinace vzdělávání pedagogů školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů..
2) Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence sociálně patologických jevů, s metodikem preventivních aktivit v pedagogicko-psychologické poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti prevence sociálně patologických jevů.
3) Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu sociálně patologických jevů.
4) Koordinace projektů souvisejících se školní prevencí negativních jevů.
5) Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
Informační činnosti
1) Zajišťování a předávání odborných informací o problematice sociálně patologických jevů, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogům školy.
2) Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.
3) Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence sociálně patologických jevů (orgány státní správy a samosprávy, střediska výchovné péče, pedagogicko-psychologické poradny, zdravotnická zařízení, policie, orgány sociální péče, nestátní organizace působící v oblasti prevence, centra krizové intervence a další zařízení, instituce, organizace i jednotliví odborníci).
Poradenské činnosti
1) Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně nežádoucího chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli).
2) Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj sociálně patologických jevů ve škole. 3) Příprava podmínek pro integraci žáků s poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.
Co je rizikové chování?
- - záškoláctví
- - agrese, šikana, kyberšikana
- - prekriminální chování (vandalismus, krádeže)
- - xenofobie, rasismus
- - poruchy přijmu potravy
- - sexuálně rizikové chování
- - závislostní chování (závislost na alkoholu, nikotinu, nelegálních látkách, nelátkové závislosti - gambling, PC)
- - rizikové sporty
Základní body preventivního programu naší školy:
- 1) prevence probíhá v rámci výuky (zařazeno do předmětů)
- 2) adaptační kurzy pro nové vzniklé třídy
- 3) komplexní primární prevenci realizuje Proxima Sociale, o.s. (proximasociale.cz) ve 4. - 9. ročníku (program hrazen ÚMČ Praha 12 a grantem Zdravé město Praha)
- 4) program Unplugged v 6. ročníku realizuje školní metodička prevence (škola je zařazena do studie, kterou provádí Klinika Adiktologie 1. lékařské fakulty University Karlovy)
- 5) policie ČR - besedy s policistou - preventistou ve všech třídách, Městská policie HMP
- 6) spolupráce s neziskovými organizacemi (Člověk v tísni, META - společnost pro příležitost mladých cizinců)
Informační weby s problematikou primární prevence:
www.e-bezpeci.cz/index.php/rodice-ucitele-zaci
www.seznamsebezpecne.cz/desatero
www.bezpecnyinternet.cz/deti/rady-pro-tebe/test.aspx
Nejnovější materiál pro Vás k tématu rizik sociálních sítí
Dopis rodičům k riziku sledování youtuberů
(doporučený metodičkou prevence PPP pro Prahu 11 a 12)
Vážení rodiče,
v poslední době se i mezi žáky naší školy stalo módním trendem natáčení videí a jejich zveřejňování na internetovém serveru YouTube, Děti k tomu vede jednak touha zviditelnit se, získat příznivé ohlasy tzv. „lajky“ a v neposlední řadě touha stát se YouTuberem – tj. placenou „celebritou“. Děti jsou také zpravidla odběrateli videí jiných YouTuberů, kde čerpají inspiraci pro svoje natáčení. Pro děti je nejrizikovější natáčení a zveřejňování videí, kde glosují a parodují videa jiných - Video blogger (zkráceně vlogger) a videí, ve kterých zkouší vtipným způsobem nějak nachytat ostatní osoby anebo provádějí různé sociální experimenty tzv. „pranky“
Rizika spojená se zneužitím osobních údajů:
Může se jednat především o zveřejnění jména, případně telefonního čísla spolužáka/spolužačky v natočeném videu (pranku) a tedy o zveřejnění cizích osobních údajů. Tyto údaje pak mohou být zneužity např. deviantní osobou k navázání kontaktu. I zde samozřejmě je vytvářeno prostředí pro kyberšikanu mezi dětmi.
Rizika spojená s kyberšikanou
V případě natočení a zveřejnění video vloggů hrozí zesměšňování, urážení a parodování dalšími odběrateli kanálu. Fakticky tato videa vytvářejí prostředí pro rozvoj kyberšikany samotného autora původního videa.
Riziko inspirování se protiprávním jednáním
V loňském roce média upozornila na skupinu dospívajících, kteří natočili a zveřejnili video, kdy na Silvestra hodili do zaparkovaného autobusu petardu. Jednalo se o YouTubery, kteří letos zjara natočili video, ve kterém v rámci svého „chytrého“ crashtestu položili na koleje batoh a nechali ho přejet osobním vlakem. Oboje jednání je protiprávní a bohužel se může stát inspirací k natáčení něčeho podobného dětem, které pak třeba ohrozí zdraví svoje či někoho jiného. Bohužel takových videí naleznete na YouTube víc.
Promluvte proto se svými dětmi o internetové etice, o bezpečném užívání internetu.
Stejně jako Vám i nám leží na srdci, aby se děti nedostaly do konfliktu se zákonem či se dokonce samy nestaly obětí kyberšikany.
V případě potřeby je možné se poradit u metodika IT (Vlkova@ZSPisnicka.cz) nebo školní metodičky prevence (Hanysova@ZSPisnicka.cz). Neváhejte nás kontaktovat.
Text zpracovala Mgr. Zora Karvánková, školní metodička prevence ZŠ Mládí
Preventivní projekt – Prevence rizik výživy
Naše škola se již v minulém školním roce zapojila do projektu Nestlé Healthy Kids - Prevence rizik výživy. V letošním šk. roce byly přednášky rozšířené a proběhly ve 3. - 7. ročnících. Za účasti ředitele společnosti Nestlé proběhne ve třídě 7.B pilotní přednáška, která bude digitalizována.
Popis projektu: V dnešní době na světě žijí miliony dětí, které mají zdravotní problémy kvůli špatné výživě. Česká republika není výjimkou a i z tohoto důvodu jsme začátkem nového školního roku ve spolupráci s generálním partnerem Nestlé Česko s. r. o. zahájili roadshow "Nestlé Healthy Kids". V rámci série přednášek navštěvujeme školy a seznamujeme žáky s tématy, jako jsou prevence rizik výživy, hygiena nebo vyváženost stravy a zábavnou formou propagujeme ovoce a zeleninu.
Díky vhodně zvolené věkové skupině a pracovním listům se dařilo žáky zapojit do samotné přednášky i do následné diskuze. Všechny přednášky byly připraveny dle metodického modelu kritického myšlení: evokace - uvědomění - reflexe, který zvyšuje úspěšnost dopadu informací.
Naše škola se v rámci ŠIK – Školního informačního kanálu zúčastnila filmového festivalu „Odvrácená strana dětství“, který pořádá Dětské integrační centrum. Jde o filmy pro 1. a 2. stupeň ZŠ. Po skončení filmu proběhnou diskuze s odbornými pracovníky. Výběr data konání festivalu není náhodný. 19. listopadu si celý svět připomíná Světový den prevence týrání a zneuživání dětí a 20. listopadu byl v roce 1989 přijat důležitý dokument pro ochranu dětí, Úmluva o právech dítěte.
Mgr.Lenka Hanyšová